torsdag 19 maj 2016

Teknik


Planering Teknik, År 5, vt 2017

 

 
Tema: NTA – rörelse och konstruktion!

 
Under vårterminen kommer vi att arbeta med arbetsområdet Rörelse och konstruktion. Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man kan lösa olika problem och uppfylla behov med hjälp av teknik. Eleverna ska även ges förutsättningar att utveckla egna tekniska idéer och lösningar”.

 
Mål: När du arbetat klart med detta område ska du kunna

 

 ge minst ett tydligt exempel på hur befintlig teknik kan utvecklas

 berätta om minst två tekniska revolutioner

 planera, utföra och redovisa en enklare konstruktion

 beskriva minst två vanligt förekommande redskap/tekniska hjälpmedel (utseende, material & historik,      för och nackdelar samt hur de kan utvecklas)

 

Genom undervisningen i ämnet fysik och teknik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

 
Använda kunskap i teknik för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör teknik, miljö och samhälle.

Genomföra systematiska undersökningar i tekniken

Använda teknikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i      naturen och samhället.

Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ, samhälle och miljö.

Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösning

 

 
Eleven kommer att utifrån sin ståndpunkt efter genomgången period redovisa sina inhämtade kunskaper muntligt/skriftligt samt under perioden

 

du visar förståelse och engagemang i grupparbete gällande befintlig teknik och hur den kan utvecklas. Du kan beskriva vad som menas med befintlig teknik och hur den kan utvecklas.

du visar exempel på minst två tekniska revolutioner genom text och bild.

du kan redogöra för din konstruktion muntligt och skriftligt samt ifrågasätta andras

du skriver fakta och för ett resonemang om minst två vanligt förekommande redskap/tekniska hjälpmedel (utseende, material & historik, för och nackdelar samt hur de kan utvecklas)

 

Bedömningen kommer att ske fortlöpande under arbetets gång och efter att arbetsområdet har avslutats.