Planering Teknik, År 5, vt 2017
ge minst ett tydligt exempel på hur befintlig teknik kan utvecklas
berätta om minst två tekniska revolutioner
planera, utföra och redovisa en enklare konstruktion
beskriva minst två vanligt
förekommande redskap/tekniska hjälpmedel (utseende, material & historik,
för och nackdelar samt hur de kan utvecklas)
Genom undervisningen i ämnet
fysik och teknik ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
Genomföra systematiska undersökningar i tekniken
Använda teknikens begrepp, modeller och teorier för
att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället.
Värdera konsekvenser av olika teknikval för individ,
samhälle och miljö.
Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik
och utarbeta förslag till lösning
du visar förståelse och
engagemang i grupparbete gällande befintlig teknik och hur den kan utvecklas.
Du kan beskriva vad som menas med befintlig teknik och hur den kan utvecklas.
du visar exempel på minst två tekniska revolutioner
genom text och bild.
du kan redogöra för din konstruktion
muntligt och skriftligt samt ifrågasätta andras
du skriver fakta och för ett resonemang om minst två
vanligt förekommande redskap/tekniska hjälpmedel (utseende, material &
historik, för och nackdelar samt hur de kan utvecklas)
Bedömningen kommer att ske fortlöpande under arbetets gång
och efter att arbetsområdet har avslutats.