Planering historia, År 5- ht
Mål: När du arbetat klart med detta område ska du kunna
·
Tillbakablick och kort repetition av stenåldern
-medeltid –Vasatiden
·
Sverige under stormaktstiden
·
Vilka var regenterna och hur styrde de samt vad
betydde de för Sverige och folket
·
Andra stormaktsländer i Europa
·
Hur hade de ”vanliga” människorna det i Sverige
under denna tid: fattiga, sjuka jord-bruket hur bedrevs det, folkökning och
dess verkan, de första fabrikerna och samerna.
Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att:
·
Anpassa språket efter olika syften, mottagare
och sammanhang
·
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift
·
Se hur gester och kroppsspråk kan påverka en
presentation
Eleven kommer att utifrån sin ståndpunkt efter genomgången
period redovisa sina inhämtade kunskaper muntligt/skriftligt samt
under perioden
·
Muntligt engagemang på lektioner
·
Förmåga att läsa och besvara frågor på ett
utförligt och korrekt sätt
·
Texten som skapas kring ett ämne
·
Resultatet på ett skriftligt förhör med
utgångspunkt från det vi arbetat med