torsdag 19 maj 2016

Historia


Planering historia, År 5- ht

 

 
Tema: Stormaktstiden

 

Mål: När du arbetat klart med detta område ska du kunna

 

·        Tillbakablick och kort repetition av stenåldern -medeltid –Vasatiden

·        Sverige under stormaktstiden

·        Vilka var regenterna och hur styrde de samt vad betydde de för Sverige och folket

·        Andra stormaktsländer i Europa

·        Hur hade de ”vanliga” människorna det i Sverige under denna tid: fattiga, sjuka jord-bruket hur bedrevs det, folkökning och dess verkan, de första fabrikerna och samerna.

 

 Arbetssättet kommer att individ anpassas och ske utifrån praktiska, vardagliga situationer som känns bekanta för eleven. Enskilt och i grupp. Även dramatisering kommer att göras. Vidare kommer audiovisuella lektioner att genomföras.

 

Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att:

·        Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

·        Formulera sig och kommunicera i tal och skrift

·        Se hur gester och kroppsspråk kan påverka en presentation

 

Eleven kommer att utifrån sin ståndpunkt efter genomgången period redovisa sina inhämtade kunskaper muntligt/skriftligt samt under perioden

 

·        Muntligt engagemang på lektioner

·        Förmåga att läsa och besvara frågor på ett utförligt och korrekt sätt

·        Texten som skapas kring ett ämne

·        Resultatet på ett skriftligt förhör med utgångspunkt från det vi arbetat med