tisdag 17 maj 2016

Geografi

Vi kommer att starta med Norden och Europa.





Europa, från planering till befäst kunskap.

 

Termin: Ht/Vt år 5 c

Geografi, Samhällskunskap och Svenska

 

 Varför ska vi arbeta med det här?

Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om, och kunna göra jämförelser mellan, olika platser, regioner och levnadsvillkor.

Genom undervisningen ska eleverna utveckla kunskaper om hur människa, samhälle och natur samspelar och vilka konsekvenser det får för naturen och människors levnadsvillkor.

Undervisningen ska ge eleverna kunskap om kartan och kännedom om viktiga namn, läges och storleksrelationer så att de kan orientera sig och dra slutsatser om natur- kulturlandskap och om människors

levnadsvillkor.

 

Det här kommer du att få undervisning om

• De europeiska natur- och kulturlandskapen.

• Europas naturresurser, t.ex. vatten, odlingsmark, skogar.

  Var resurserna finns samt vad de används till.

• Europas befolkning, orsaker till fördelningen samt konsekvenser av den.

• Namn och läge på Europas länder samt städer, berg, hav och vatten.

• Kartan och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Även topografiska och tematiska kartor.

• Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.

 

Det här ska du lära dig

- att använda samt läsa av olika kartor t.ex. topografiska kartor

- lära dig använda karttecken för att kunna läsa av samt göra egna   kartor

- läge samt fakta om Europas länder

- namn och läge på städer, berg, hav och vatten

- vad natur- och kulturlandskap är samt skillnaden däremellan

- viktiga ord som behövs för att förstå arbetsområdet t.ex. karta, väderstreck.

 

Så här kommer vi att arbeta

Vi kommer tillsammans läsa om Europa i boken "Fröken Europa" samt diskutera och reflektera över det vi läst. Vi kommer bland annat göra arbetsuppgifter för att träna oss i att t.ex. förstå hur istiden format landet samt läsa och rita kartor. Enskilt kommer ni arbeta med

Europas länder, söka fakta från olika källor, samla stödord och sedan skriva egen faktatext.

Alla delar om Europa ska sättas in i ett häfte som är grunden till den muntliga och skriftliga presentationen. Efter att alla länder har blivit presenterade ska vi diskutera och jämföra bl.a. deras läge, miljö och befolkning. Vi kommer läsa, diskutera samt titta på natur- och kulturlandskap.

 

I arbetet med länderna ska följande saker göras/finnas med i häftet:

• rita av landet och sätt ut stora städer, berg, vatten, flagga samt angränsande länder

• yta och folkmängd

• djur och natur

• näringsliv (industrier, företag, produkter)

• historia

• sevärdheter

• annat intressant

 

Så här kommer dina kunskaper att bedömas

- du ska visa att du kan karttecken genom att i en testsituation rita rätt tecken till ordet.

- som skriftligt prov ska du kunna placera samt namnge Europas länder samt stora städer,

berg och vatten på en blindkarta, du får respons på ditt prov som sedan sparas i din mapp.

- genom att i slutet av arbetsområdet delta i diskussionen kring länders likheter och skillnader visar du att du kan analysera och jämföra fakta.

- under arbetets gång kommer du bli bedömd i hur du läser, skriver (skrivregler t.ex. handstil, stor bokstav och punkt), söker information samt skriver din faktatext i Power Point.

- din presentation av landet kommer bedömas, efter hur väl du gjort texten till ditt land (skrivit och förklarat med egna ord), i den muntliga delen bedöms språket (förklarar svåra ord), att du har kontakt med lyssnarna samt att du fått med de saker som står i arbetsgången

- genom arbetsuppgifter samt diskussioner ska du visa att du förstår skillnaden mellan natur och kulturlandskap

- under/efter varje lektionspass kommer din lärare ge respons på hur ditt arbete går framåt, att det arbete du gör ligger i nivå samt i linje med uppgiften.

 

 

Klass 5c

Välkommen tillbaka!