Vi kommer att starta med Norden och Europa.
Termin: Ht/Vt år 5 c
Geografi, Samhällskunskap och Svenska
Genom
undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om, och kunna
göra jämförelser mellan, olika platser, regioner och levnadsvillkor.
Genom
undervisningen ska eleverna utveckla kunskaper om hur människa, samhälle och
natur samspelar och vilka konsekvenser det får för naturen och människors
levnadsvillkor.
Undervisningen
ska ge eleverna kunskap om kartan och kännedom om viktiga namn, läges och
storleksrelationer så att de kan orientera sig och dra slutsatser om natur-
kulturlandskap och om människors
levnadsvillkor.
Det här kommer du att få
undervisning om
• De europeiska
natur- och kulturlandskapen.
• Europas
naturresurser, t.ex. vatten, odlingsmark, skogar.
Var resurserna finns samt vad de används
till.
• Europas
befolkning, orsaker till fördelningen samt konsekvenser av den.
• Namn
och läge på Europas länder samt städer, berg, hav och vatten.
• Kartan
och dess uppbyggnad med färger, symboler och skala. Även topografiska och
tematiska kartor.
•
Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om
geografi.
Det här ska du lära dig
- att
använda samt läsa av olika kartor t.ex. topografiska kartor
- lära
dig använda karttecken för att kunna läsa av samt göra egna kartor
- läge
samt fakta om Europas länder
- namn
och läge på städer, berg, hav och vatten
- vad
natur- och kulturlandskap är samt skillnaden däremellan
-
viktiga ord som behövs för att förstå arbetsområdet t.ex. karta, väderstreck.
Så här kommer vi att arbeta
Vi
kommer tillsammans läsa om Europa i boken "Fröken Europa" samt
diskutera och reflektera över det vi läst. Vi kommer bland annat göra
arbetsuppgifter för att träna oss i att t.ex. förstå hur istiden format landet
samt läsa och rita kartor. Enskilt kommer ni arbeta med
Europas
länder, söka fakta från olika källor, samla stödord och sedan skriva egen
faktatext.
Alla
delar om Europa ska sättas in i ett häfte som är grunden till den muntliga och
skriftliga presentationen. Efter att alla länder har blivit presenterade ska vi
diskutera och jämföra bl.a. deras läge, miljö och befolkning. Vi kommer läsa,
diskutera samt titta på natur- och kulturlandskap.
I arbetet med länderna ska
följande saker göras/finnas med i häftet:
• rita
av landet och sätt ut stora städer, berg, vatten, flagga samt angränsande länder
• yta
och folkmängd
• djur
och natur
•
näringsliv (industrier, företag, produkter)
•
historia
•
sevärdheter
• annat
intressant
Så här kommer dina kunskaper att
bedömas
- du ska
visa att du kan karttecken genom att i en testsituation rita rätt tecken till
ordet.
- som
skriftligt prov ska du kunna placera samt namnge Europas länder samt stora
städer,
berg och
vatten på en blindkarta, du får respons på ditt prov som sedan sparas i din
mapp.
- genom
att i slutet av arbetsområdet delta i diskussionen kring länders likheter och
skillnader visar du att du kan analysera och jämföra fakta.
- under
arbetets gång kommer du bli bedömd i hur du läser, skriver (skrivregler t.ex.
handstil, stor bokstav och punkt), söker information samt skriver din faktatext
i Power Point.
- din
presentation av landet kommer bedömas, efter hur väl du gjort texten till ditt
land (skrivit och förklarat med egna ord), i den muntliga delen bedöms språket (förklarar
svåra ord), att du har kontakt med lyssnarna samt att du fått med de saker som
står i arbetsgången
- genom
arbetsuppgifter samt diskussioner ska du visa att du förstår skillnaden mellan
natur och kulturlandskap
-
under/efter varje lektionspass kommer din lärare ge respons på hur ditt arbete
går framåt, att det arbete du gör ligger i nivå samt i linje med uppgiften.