Argumenterande texter
· Hur en argumenterande text är uppbyggd, hur en åsikt och ett eller flera argument presenteras.
· Hur man använder språket för att påverka någon.
· Tillsammans skriva en insändare mot plågsamma djurförsök.
· Skriva en egen insändare om ett ämne du själv väljer.
· Förstå syftet med en argumenterande text
· Kunna presentera en åsikt med underbyggda argument i en tydlig och begriplig text
· Kunna använda strukturen för en argumenterande text
· Kunna använda de språkliga drag som är typiska för argumenterande text
·
Muntligt engagemang på lektioner
·
Förmåga att läsa och besvara frågor på ett
utförligt och korrekt sätt· Texten som skapas kring ett ämne
· Resultatet på ett skriftligt förhör med utgångspunkt från det vi arbetat med
Berättande texter
· Hur en berättelse är uppbyggd, med inledning och en serie spännande händelser och svårigheter som måste lösas samt en avslutning som knyter ihop berättelsen
· Vilka språkliga drag som används för att skapa levande miljöer och bygga upp spänning
· Ni ska tillsammans i klassen planera och skriva en spännande berättelse
· Planera och skriva en egen spännande berättelse
· Formulera sig och kommunicera i tal och skrift
Du kommer att bedömas utifrån:
·
Muntligt engagemang på lektioner
·
Förmåga att läsa och besvara frågor på ett
utförligt och korrekt sätt· Texten som skapas kring ett ämne
· Resultatet på ett skriftligt förhör med utgångspunkt från det vi arbetat med
Pedagogisk Planering – svenska
Återberättande texter
·
Hur man skriver en tidningsartikel
·
Hur en tidningsartikel är uppbyggd, med rubrik,
ingress och brödtext
·
Vilka språkliga drag som används i tidningsartiklar,
som verb i preteritum, beskrivande verb och ämnesspecifika ord, samt hur man
återger vad någon sagt genom direkt eller indirekt tal. Du ska också få lära
dig skilja på fakta och åsikt
·
Ni ska tillsammans i klassen träna på och
använda det ni lärt er
·
Planera och skriva en egen kort artikel
·
Anpassa språket efter olika syften, mottagare
och sammanhang
·
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift
· Muntligt engagemang på lektioner
·
Förmåga att läsa och besvara frågor på ett
utförligt och korrekt sätt
·
Texten som skapas kring ett ämne
·
Resultatet på ett skriftligt förhör med
utgångspunkt från det vi arbetat med
Instruerande
texter
Mål: När du arbetat klart med detta område ska du kunna
Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att:
Pedagogisk Planering – svenska
·
Hur man skriver recept
·
Hur ett recept är uppbyggt, med en lista på
ingredienser som behövs och tydliga steg i arbetsgången
·
Hur man skriver recept, med verb i imperativ,
ämnesspecifika ord och sambandsord
·
Ni ska tillsammans i klassen träna på att skriva
ett recept på chokladbollar
·
Planera och skriva ett eget recept på en riktigt
äcklig häxsoppa
Arbetssättet kommer att individ anpassas och ske utifrån
praktiska, vardagliga situationer
som känns bekanta för eleven. Vidare kommer
audiovisuella lektioner att genomföras.
·
Anpassa språket efter olika syften, mottagare
och sammanhang
·
Formulera sig och kommunicera i tal och skrift
Eleven kommer att utifrån sin ståndpunkt efter genomgången
period redovisa sina
inhämtade kunskaper muntligt/skriftligt samt
under perioden
·
Muntligt engagemang på lektioner
·
Förmåga att läsa och besvara frågor på ett
utförligt och korrekt sätt
·
Texten som skapas kring ett ämne
·
Resultatet på ett skriftligt förhör med
utgångspunkt från det vi arbetat med