torsdag 19 maj 2016

Svenska


Pedagogisk Planering - svenska

Argumenterande texter


 

 
Mål: När du arbetat klart med detta område ska du kunna

 
·        Hur man skriver och argumenterar för en åsikt.
·        Hur en argumenterande text är uppbyggd, hur en åsikt och ett eller flera argument presenteras.
·        Hur man använder språket för att påverka någon.
·        Tillsammans skriva en insändare mot plågsamma djurförsök.
·        Skriva en egen insändare om ett ämne du själv väljer.

 
Arbetssättet kommer att individ anpassas och ske utifrån praktiska, vardagliga situationer som känns bekanta för eleven. Vidare kommer audiovisuella lektioner att genomföras.

 
Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar (förmågor som bedöms)

·        Förstå syftet med en argumenterande text
·        Kunna presentera en åsikt med underbyggda argument i en tydlig och begriplig text
·        Kunna använda strukturen för en argumenterande text
·        Kunna använda de språkliga drag som är typiska för argumenterande text

 
Eleven kommer att bedömas utifrån:

·        Muntligt engagemang på lektioner
·        Förmåga att läsa och besvara frågor på ett utförligt och korrekt sätt
·        Texten som skapas kring ett ämne
·        Resultatet på ett skriftligt förhör med utgångspunkt från det vi arbetat med






Pedagogisk Planering - svenska

Berättande texter


 

 När du arbetat klart med detta område ska du kunna:

 
·         Hur man skriver en spännande berättelse
·         Hur en berättelse är uppbyggd, med inledning och en serie spännande händelser och svårigheter som måste lösas samt en avslutning som knyter ihop berättelsen
·         Vilka språkliga drag som används för att skapa levande miljöer och bygga upp spänning
·         Ni ska tillsammans i klassen planera och skriva en spännande berättelse
·         Planera och skriva en egen spännande berättelse

 

 Arbetssättet kommer att individ anpassas och ske utifrån praktiska, vardagliga situationer som känns bekanta för eleven. Vidare kommer audiovisuella lektioner att genomföras.

 

 Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att:
 
·         Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
·         Formulera sig och kommunicera i tal och skrift

 

Du kommer att bedömas utifrån:

·         Muntligt engagemang på lektioner
·         Förmåga att läsa och besvara frågor på ett utförligt och korrekt sätt
·         Texten som skapas kring ett ämne
·         Resultatet på ett skriftligt förhör med utgångspunkt från det vi arbetat med






Pedagogisk Planering – svenska

 

Återberättande texter


 
När du arbetat klart med detta område ska du kunna

 

·        Hur man skriver en tidningsartikel

·        Hur en tidningsartikel är uppbyggd, med rubrik, ingress och brödtext

·        Vilka språkliga drag som används i tidningsartiklar, som verb i preteritum, beskrivande verb och ämnesspecifika ord, samt hur man återger vad någon sagt genom direkt eller indirekt tal. Du ska också få lära dig skilja på fakta och åsikt

·        Ni ska tillsammans i klassen träna på och använda det ni lärt er

·        Planera och skriva en egen kort artikel

 

 
Arbetssättet kommer att individ anpassas och ske utifrån praktiska, vardagliga situationer som känns bekanta för eleven. Vidare kommer audiovisuella lektioner att genomföras.

 
Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att:

·        Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

·        Formulera sig och kommunicera i tal och skrift

 
Du kommer att bedömas utifrån:

 

·        Muntligt engagemang på lektioner

·        Förmåga att läsa och besvara frågor på ett utförligt och korrekt sätt

·        Texten som skapas kring ett ämne

·        Resultatet på ett skriftligt förhör med utgångspunkt från det vi arbetat med






Pedagogisk Planering – svenska

 
Instruerande texter

 
Mål: När du arbetat klart med detta område ska du kunna

 

·         Hur man skriver recept

·         Hur ett recept är uppbyggt, med en lista på ingredienser som behövs och tydliga steg i arbetsgången

·         Hur man skriver recept, med verb i imperativ, ämnesspecifika ord och sambandsord

·         Ni ska tillsammans i klassen träna på att skriva ett recept på chokladbollar

·         Planera och skriva ett eget recept på en riktigt äcklig häxsoppa

 

Arbetssättet kommer att individ anpassas och ske utifrån praktiska, vardagliga situationer
som känns bekanta för eleven. Vidare kommer audiovisuella lektioner att genomföras.

 
Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att:

·         Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang

·         Formulera sig och kommunicera i tal och skrift

 

Eleven kommer att utifrån sin ståndpunkt efter genomgången period redovisa sina
inhämtade kunskaper muntligt/skriftligt samt under perioden

 

·         Muntligt engagemang på lektioner

·         Förmåga att läsa och besvara frågor på ett utförligt och korrekt sätt

·         Texten som skapas kring ett ämne

·         Resultatet på ett skriftligt förhör med utgångspunkt från det vi arbetat med