torsdag 19 maj 2016

Religionskunskap


Pedagogisk Planering religion  år 5 ht/vt 16-17

 

 Tema: Identitet och livsfrågor & Religioner samt andra livsåskådningar

 

Mål: När du arbetat klart med detta område ska du kunna

 

  • Förmåga att ställa relevanta frågor och utveckla dem.
  • Visa din förståelse av enkla samband mellan religionerna genom ord, bild och text.
  • Se uppenbara konsekvenser i livsåskådningen som följer med de olika religionerna.
  • Identitet och livsfrågor.
  • Du hittar kärnan, drar slutsatser om det centrala i varje religion.
  • Hur väl du uppfattar centrala begrepp för var och ett av de 3 syskonreligionerna och förstår dem tex Bibel, koranen, Toran.

Arbetssättet kommer att individ anpassas och ske utifrån praktiska, vardagliga situationer som känns bekanta för eleven. Enskilt och i grupp. Vidare kommer audiovisuella lektioner att genomföras.

 
Genom undervisningen ska eleven ges förutsättningar att:

  • Förmågan att se samband vad en religion är – Livsåskådning – Identitet - Livsfrågor
  • Få förståelse och kunskap för att kunna respektera andras sätt att leva
  • Förmågan att se likheter och skillnader mellan de olika religionerna
  • Grundbegrepp inom de 3 syskonreligionerna: Symboler, Gud, bönehus, skrifter, levnadssätt, högtider, ritualer,
  • reflekterar över etiska, existentiella och religiösa frågor som berör hans eller hennes liv.
  • fördjupar sina kunskaper om religioner och andra livsåskådningar i vår egen tid och i historisk tid.
  • utvecklar kunskap om olika religioners påverkan på det svenska samhället.
  • bli medveten om likheter och olikheter mellan etablerade religioner

Eleven kommer att utifrån sin ståndpunkt efter genomgången period redovisa sina inhämtade kunskaper muntligt/skriftligt samt under perioden

 

·         Muntligt engagemang på lektioner

·         Förmåga att läsa och ta fram det viktigaste i texter

·         Texten som skapas kring ett ämne

·         Förmåga att sammanfatta från olika källor

·         Förståelsen av kartan, geografiska begrepp samt fakta/information ur kartan

·         Din förmåga att kunna göra muntliga presentationer

·         Resultatet på ett skriftligt förhör med utgångspunkt från det vi arbetat med