Pedagogisk Planering religion år 5 ht/vt
16-17
Mål: När du arbetat klart med detta område ska du kunna
- Förmåga att ställa relevanta frågor och
utveckla dem.
- Visa din förståelse av enkla samband
mellan religionerna genom ord, bild och text.
- Se uppenbara konsekvenser i
livsåskådningen som följer med de olika religionerna.
- Identitet och livsfrågor.
- Du hittar kärnan, drar slutsatser
om det centrala i varje religion.
- Hur väl du uppfattar centrala begrepp
för var och ett av de 3 syskonreligionerna och förstår dem tex Bibel,
koranen, Toran.
Arbetssättet kommer att individ anpassas och ske utifrån
praktiska, vardagliga situationer som känns bekanta för eleven. Enskilt och i
grupp. Vidare kommer audiovisuella lektioner att genomföras.
- Förmågan att se samband vad en
religion är – Livsåskådning – Identitet - Livsfrågor
- Få förståelse och kunskap för att kunna respektera
andras sätt att leva
- Förmågan att se likheter och skillnader
mellan de olika religionerna
- Grundbegrepp
inom de 3 syskonreligionerna: Symboler, Gud, bönehus, skrifter,
levnadssätt, högtider, ritualer,
- reflekterar över etiska, existentiella
och religiösa frågor som berör hans eller hennes liv.
- fördjupar sina kunskaper om religioner
och andra livsåskådningar i vår egen tid och i historisk tid.
- utvecklar kunskap om olika religioners
påverkan på det svenska samhället.
- bli medveten om likheter och olikheter
mellan etablerade religioner
Eleven kommer att utifrån sin ståndpunkt efter genomgången
period redovisa sina inhämtade kunskaper muntligt/skriftligt samt
under perioden
·
Muntligt engagemang på lektioner
·
Förmåga att läsa och ta fram det viktigaste i
texter
·
Texten som skapas kring ett ämne
·
Förmåga att sammanfatta från olika källor
·
Förståelsen av kartan, geografiska begrepp samt
fakta/information ur kartan
·
Din förmåga att kunna göra muntliga
presentationer
·
Resultatet på ett skriftligt förhör med
utgångspunkt från det vi arbetat med